Gemeenteraad april 2025: Kurt legt eed af en interpelleert meteen

29 April 2025

Gemeenteraad april 2025: Kurt legt eed af en interpelleert meteen

"... een oproep om de volgende zes jaar opnieuw ambitieus te zijn in ons gemeentelijk fietsbeleid..."

Gemeenteraad 28 april 2025

Op deze gemeenteraad legde Kurt De Belder de eed af als gemeenteraadslid. Kurt vervangt Tim Bruyninckx, die afscheid neemt van zijn mandaat, maar niet van Groen. Een dikke merci Tim en een welkom (terug) aan Kurt! Hij diende meteen een interpellatie in over de plannen van dit bestuur met onze fietspaden en legde concrete voorstellen op tafel.

Kurt is allesbehalve een onbekende in de lokale Ranstse politiek: hij verving tijdens de vorige legislatuur raadslid Stefanie Gijsels, toen die verhuisde.

Kurt is 52 jaar en leerkracht in het basisonderwijs. Hij is reeds jaren actief binnen Groen en focust zich vooral op mobiliteit en openbaar domein. Hij vormde mee de motor achter het innoverende mobiliteitsbeleid van de vorige legislatuur en zal met argusogen het nieuwe beleid opvolgen.

Interpellatie rond het fietspadenbeleid

In Ranst gaat het fietsgebruik -net als in gans Vlaanderen- snel vooruit. De laatste Gemeentemonitor is duidelijk: het aantal duurzame verplaatsingen tussen woonplaats en werk met de fiets steeg van 23 procent in 2017 naar 29 procent in 2023; 50 procent van de Ranstenaars gebruikt de fiets als vervoersmiddel in de vrije tijd, waarbij zo’n 15 procent hiervan dit vaak tot altijd doet; 48 procent van onze inwoners gebruikt minstens wekelijks de fiets voor korte afstanden.

Onze vervoersregio streeft naar 50 procent duurzaam verkeer in 2030. Fietsmobiliteit vormt hier een groot aandeel van. Investeren in goede infrastructuur doet mensen fietsen.

De voorbije zes jaar plande en realiseerde de vorige bestuursploeg de heraanleg van 14 kilometer fietspad. 8,5 km is hiervan reeds gerealiseerd en 5,5 kilometer zit in de planning (Vaartstraat / Jozef Simonslaan / Van den Nestlaan tussen rotonde en gemeentegrens).

(foto: Oelegemsteenweg)

Maar nog heel wat kilometers fietspad scoren volgens de Provinciale Fietsbarometer onvoldoende. De Provinciale Fietsbarometer biedt gemeenten objectieve gegevens over de kwaliteit van de fietsinfrastructuur. Veilige en comfortabele fietspaden scoren hoog, de fietspaden die laag scoren hebben verbetering nodig. Ieder fietspad van het Bovenlokaal Fietsroutenetwerk krijgt een score. De scores omvatten verschillende aspecten van de fietsinfrastructuur:

  • breedte van het fietspad
  • de ruimte tussen fietspad en rijweg
  • trilcomfort: de vlakheid van het wegdek

Met deze objectieve resultaten kan onze gemeente aan de slag.

Onze fractie doet op basis van deze objectieve resultaten voorstellen rond investeringen in de heraanleg van fietspaden tijdens deze legislatuur.

De scores op 10 kunnen we terugvinden op de website van de Provinciale Fietsbarometer en in de bijlage van de interpellatie. Onze voorstellen bevatten fietspaden die sterk onvoldoende en onvoldoende scoren.

Gevolgd door concrete voorstellen voor heraanleg fietspaden en gegevens van de fietsbarometer:
Ranst: Ranstsesteenweg (tussen voetbalclub en Van den Nestlaan)
Broechem: Van den Nestlaan (Slijkstraat – Broechemsesteenweg) / Broechemsesteenweg (tussen Van den Nestlaan en N116 / Oelegemsesteenweg (tussen bemalingsstation en Kapelstraat)
Oelegem: Schildesteenweg (tussen Goorstraat en Nieuwelaan) / Zandhovensteenweg (tussen rotonde en Heesterbos) / Ter Stratenweg (tussen Keerbaan en Vaartstraat)
Emblem: Dorpstraat (tussen kapel Sint-Gummarus en Stapstraat en tussen Kloosterstraat en N14)

Op dit moment schrijft het bestuur haar meerjarenplan met alle toekomstplannen voor de komende zes jaar.
We vragen om in dit meerjarenplan de nodige budgetten te voorzien om de ingeslagen weg rond investeringen in fietspaden verder te zetten.

Onze voorstellen bevatten 11,5 km heraanleg, gebaseerd op objectieve metingen. Dit is een oproep om de volgende zes jaar opnieuw ambitieus te zijn in ons gemeentelijk fietsbeleid, waar comfortabele en veilige fietspaden een belangrijk onderdeel van zijn.

Onze vragen:
1. Bent u bereid om rekening te houden met de objectieve gegevens van de Provinciale Fietsbarometer?
2. Welke voorstellen wilt u opnemen in uw meerjarenplan

Antwoord van het bestuur

Katlijn Hofmans, schepen van Openbare Werken, is heel dankbaar met deze gegevens want ze fietst zelf heel veel, en ze is dankbaar voor het overzicht van de mankementen volgens de provinciale fietsbarometer: "We nemen dit mee en het bestuur zal hiermee aan de slag gaan voor de meerjarenplanning. Momenteel is het nog te vroeg om te zeggen welke straten wel en niet aan bod zullen komen."
De burgemeester vult aan: "Maar er zijn ook nog andere elementen die van belang zijn zoals de intensiteit waarmee fietspaden door wie gebruikt worden en de veiligheid. Tegen het einde van het jaar komt er duidelijkheid."