Voorjaar 2026 - gemeenteraden
22 Juni 2026
Natuurproject "Zomerklokje": gered dankzij gezamenlijke druk van vele kanten
Goed en minder goed nieuws: groene interventies op de Ranstse gemeenteraden, vergeefse petitie eindhalte bus Oelegem, en redding van natuurproject Zomerklokje dankzij druk van vele kanten.
Gemeenteraad 23 februari: zitbankenplan?
Kurt De Belder stelde op de gemeenteraad voor om voldoende rustbanken in iedere buurt te voorzien. Minder mobiele inwoners willen graag hun wandeling kunnen blijven maken. Een plek om uit te rusten is dan essentieel. Zitbanken zijn voor hen de sleutel tot een actiever, gezonder en socialer leven.
Het antwoord van het bestuur: er komt geen zitbankenplan waarbij iedere Ranstenaar op korte wandelafstand een zitbank ter beschikking heeft. Een inventaris is voor de burgemeester vooral nuttig om de bestaande zitbanken goed te beheren. Enkel als er echt een concrete vraag komt, kan er misschien een nieuw rustpunt komen.
Jammer en onbegrijpelijk in een steeds grijzer wordende gemeente. Een toegankelijke, leeftijdsvriendelijke gemeente vraagt investeringen nu om ons klaar te maken voor de toekomst.
Gemeenteraad 23 maart: drie groene interpellaties
Luc Redig interpelleerde over de knip voor gemotoriseerd verkeer op ‘Maas en Moor’, die tijdens de vorige bestuursperiode voor een veiliger fietsverbinding zorgde tussen Oelegem en Ranst: “Gebruikers vertelden ons dat die knip terug open is, de blokken liggen opzij. Navraag leerde mij dat deze ingreep tijdelijk is en gebeurd is op vraag van de landbouwers. Kan het zijn dat dit kadert in de geleidelijke afbouw van de verkeersveiligheidsmaatregelen die het vorige bestuur heeft genomen? Zal de knip hersteld worden?”
De schepen van Mobiliteit Tim Peeters: “De knip staat in het oogstseizoen open om landbouwvoertuigen door te laten. Daarna ging de barrière terug dicht maar werd ze nadien door onbekenden weer verwijderd. Er is nu besloten dit zo te laten tijdens de lokale verkeersdruk door de werken aan de park & ride aan de op- en afrit in Oelegem. Daarna zullen de blokken terug geplaatst worden.”
Luc vroeg in een tweede interpellatie ook uitleg over het wanbeleid dit jaar tijdens de paddentrek in Oelegem. Dankzij de inzet van vrijwilligers én de steun van eerdere besturen konden de dieren jarenlang veilig oversteken. Dit jaar liep het grondig mis. Het bestuur sloot de weg niét tijdelijk af. Vrij verkeer zorgde voor grote sterfte. Vrijwilligers kregen geen gehoor toen ze alarm sloegen. Ook na hun noodkreet bleef de weg open.
Schepen van Milieu Tim Peeters antwoordde dat afgesloten wegen steeds hinder en ongenoegen veroorzaken. In overleg met Natuurpunt kwamen er in de Schawijkstraat voor een kortere periode betonblokken. In de Knodbaan was de slagboom stukgereden. Het bestuur wilde dat niet aan de grote klok te hangen om de mensen niet aan te moedigen deze sluipweg te nemen. Er kwamen wel waarschuwingsborden voor de paddentrek. De diensten zullen de mogelijkheid van amfibietunnels laten bekijken
Onze boodschap: wij willen tijdig duidelijke maatregelen, correcte signalisatie en respect voor de inzet van onze vrijwilligers.
Kurt De Belder stelde voor om meer te werken met velden van bloembollen op verschillende plekken in onze gemeente: dat breng kleur en leven op pleintjes, rotondes of ontmoetingsplekken. Ze bieden voedsel aan vroege bijen, hommels en andere bestuivers. Bloembollen komen elk jaar terug, breiden zichzelf uit en vragen weinig onderhoud.
Het bestuur was echter niet geïnteresseerd. Schepen van groen Tim Peeters legde de nadruk op het vele werk dat de groendienst dit jaar geleverd had met de aanplant van meer dan 5000 inheemse kruiden, struiken, heesters, haagplanten en bomen.
Gemeenteraad 22 april
Eretitels: terug ingevoerd?
Ereburgemeesters of ereschepenen: dat soort eerbetoon was vorige bestuursperiode afgeschaft met Groen Ranst toen mee in het bestuur, maar nu kan het weer: een eretitel voor lokale politici voor hun inzet. Het schepencollege van Ranst draagt Lode Hofmans nu voor als ereburgemeester. Groen vindt dat niet meer van deze tijd. Wij kiezen voor een nieuwe politieke cultuur: respect voor ieders inzet... zonder onderscheid, zonder titels.
Kurt De Belder: "We hebben in Ranst een lange traditie van vele inwoners die zich inzetten voor onze gemeente, los van een politiek mandaat. Eretitels voor politici zijn moeilijk te verantwoorden tegenover al die Ranstenaars die zich elke dag óók inzetten voor onze gemeente. Dit wekt echt de indruk dat politici extra erkenning verdienen, terwijl zij gewoon hun job deden, waarvoor ze ook betaald werden." Daarom stemde Groen tegen, want ieder die zich inzet verdient evenveel erkenning.
Kurt vroeg in een interpellatie wanneer de aanplant van een haag zal gebeuren. Dat was immers een voorwaarde voor het kappen van bomen door de gemeente aan de Ranstsesteenweg. Het plantseizoen is voorbij. Kurt vroeg ook of het gemeentebestuur bereid is om 200 meter extra haag tussen de Herentalsebaan en de Burgemeester Louis Pitttoorslaan.
Schepen Tim Peeters: “Om organisatorische redenen is die aanplant niet tijdig gedaan, maar dat komt in orde eind dit jaar – begin volgend jaar. De schepen dankte Kurt ook voor de suggestie van een bijkomend stuk haag en zal dit bekijken met de groendienst. Dat engagement is voor ons het belangrijkste. Al roept het wel vragen op waarom inwoners wél binnen het jaar een heraanplant moeten doen, terwijl het bestuur die termijn zelf niet naleefde.
Toemaatje 1: natuurgebied dan toch gered!
In tegenstelling tot de eerste berichten kan het natuurherstelproject “Zomerklokje” wél starten. Deze zeer zeldzame plant krijgt veel ruimte dankzij dat project in Emblem. Zo gaan we van een projectgebied met beperkte natuurwaarde naar echte topnatuur! Onder druk van Groen Ranst, de gouverneur en Regionaal Landschap De Voorkempen trekt het bestuur de eerste afwijzing van het project in. In april had het bestuur immers beslist het afgesproken bedrag voor het valleiherstel te schrappen. Een jarenlang voorbereid project zou daardoor in de prullenbak verzeild geraken.
Verschillende partners van het project, ook wij, reageerden vol ongeloof. Zo'n waardevol project dat toekomst geeft aan een unieke soort, naast nog verschillende andere soorten en inzet op valleiherstel, dat gooi je toch niet zomaar overboord? Na nieuwe onderhandelingen geeft het bestuur nu toch groen licht. De werken starten nog dit jaar. Dit is een overwinning voor iedereen die echt geeft om natuur.
Toemaatje 2
Eindhalte bus Oelegem blijft: onze alarmerende petitie kon het bestuur niet tot inzicht brengen. De beslissing blijft overeind: de eindhalte aan het Torenplein komt niet terug. Concreet betekent dat: geen schuilhuisje, geen fietsenstalling, onveilige verkeerssituatie door geparkeerde bus, 9 minuten stappen naar de dorpskern en geen bruikbaar voetpad naar de halte. Het bestuur blijft deze beslissing verdedigen, ook al protesteerden vele inwoners via onze onlinepetitie. Deze beslissing raakt een groep reizigers die elke dag afhankelijk zijn van het openbaar vervoer naar Oelegem.